Intervju: Gde hostujete?

Tamara Marković

Zainteresovani onim što smo pronašli na sajtu www.sezamhosting.com odlučili smo da porazgovaramo  sa gospodinom Dariom Ristićem, direktorom SezamPro Hostinga, i saznamo nešto više o ovoj usluzi.  Moramo priznati, hosting u Srbiji se kroz godine menjao, kvalitet usluge postajao je sve bolji – veoma nas je zanimalo dokle se stiglo u tom pogledu.

Sezam hosting kao provajder ove vrste usluga  se naročito ističe: i sami smo prilikom preregistracije starih .yu domena bili izuzetno zadovoljni profesionalnošću i ekspeditivnošću sistema koji je očigledno, vrlo dobro organizovan, po uzoru na strane provajdere. Gde je internet hosting u Srbiji danas, kakvi su planovi za budućnost, upitali smo gospodina Daria Ristića.


Benchmark: Od široke ponude Sezama, mi smo za ovaj članak odabrali upravo hosting. Možete li nam reći kakvo mesto on zauzima u toj lepezi interesantnih usluga?

Dario Ristić, SezamPro Hosting: Nijedan provajder se ranije kod nas nije posvetio hostingu kao ozbiljnom biznisu, i to govorim i iz ličnog iskustva, a bilo je perioda kada mi nismo mogli da kupimo hosting u inostranstvu. Hosting je bio skup i nekvalitetan u odnosu na onaj „napolju“, i trebalo je uočiti razliku između dolaznog i odlaznog saobraćaja i veliki potencijal koji se nalazio u tome. Sezam hosting je posebna firma osnovana 2007. godine spajanjem sektora za hosting SezamPro-a i eHost web hostinga na čijem sam čelu takođe bio ja. Sama činjenica postojanja specijalizovane firme za hosting dovoljno govori o tome kako je pozicionirana ova usluga.
 


BenchmarkNedavno smo ispratili  .yu domen. Registracija novih domena je bila vrlo aktuelna tema …

Dario Ristić, SezamPro Hosting: Tu ću vas odmah prekinuti. Istina, oko 30 hiljada domena je registrovano, ali manji broj je aktivan. U tu je ono gde mi kao provajderi usluga vidimo problem – u nedostatku contenta kad je domaći veb u pitanju. Kod nas ne postoji strategija upravljanja nacionalnim domenom koji jeste jedno nacionalno dobro. Nema ni edukacije koja ide od države kad je internet u pitanju. Mi kao provajderi internet usluga mnogo više ulažemo, dodaću da tu ima još nekoliko velikih firmi  koje rade na tome. Ali eto, na primer, uprkos bankama koje su ozbiljno stale iza popularizacije elektronskog plaćanja, to kod nas još uvek nije zaživelo, a mišljenja sam da dok se i ovde novac ne zavrti na internetu, korisnici neće videti potencijal u kreiranju contenta.

Kod nas su ljudi kupovali domene da bi zaštitili svoje ime, ali malo ih ima viziju šta će da rade sa njim, malo ljudi se bavi contentom, niko ih nije izanimirao i približio im tematiku. Stoga je ta cifra registrovanih domena dala lažne iluzije vezano za hosting, jer je na velikom broju nisu postavljeni sajtovi. Da bi postavio content potrebna ti je neka forma. Visoke su cene programera i veb dizajnera, a sa druge strane mali je broj kvalitetnih agencija koje se time bave. Instant sajt kao alatka je nastao upravo kao odgovor na ovakvu situaciju.


BenchmarkMožete li nam reći nešto više o Instant sajt usluzi, pošto nam je ona odmah privukla pažnju kao vrlo zanimljivo i praktično rešenje za sve one kojima je potrebno da na jednostavan način dođu do jednostavne veb prezentacije?

Dario Ristić, SezamPro Hosting: Instant sajt je nastao nakon razmišljanja zašto ljudi ne obnavljaju hosting, s obzirom da se ovaj biznis zasniva na tome da neko stalno iznova produžava korišćenje usluge iz godine u godinu. Dakle, zašto bi neko uzeo domen, plaćao hosting godinu dana, a onda naredne godine ne bi izdvojio 3000 dinara da kupi to još jednom. Razlog je taj što nema baš mnogo kvalitetnih izvođača sajtova koji za pristojan budžet mogu da naprave pristojan sajt. Onda to ljude plaši. U pokušaju da to zaustavimo došli smo na ideju da napravio ovu alatku koja svakako ne može da napravi super moćan sajt, ali može nekom preduzetniku, čoveku koji ima neki hobi ili neku ideju  da omogući da bez nekog tehničkog znanja postavi određeni content na internet. I to je suština. Interesovanje za instant sajt raste, time je otvoreno jedno novo tržište u Srbiji, tržište za application service providing – ono što je budućnost interneta. Google je pionir ovog koncepta. Klasičan hosting će vrlo brzo biti prevaziđen u tom smislu, toliko će biti brz pristup internetu da vi nećete imati potrebe da pakujete neki content kod sebe, pa ga prebacujete na server, pa da ljudi pristupaju tom serveru i kupe to, sav content će biti proizveden na serveru i vi ćete samo da se kačite na server. Tako da je application service providing budućnost hostinga zajedno sa kontrolisanjem contenta.
 


BenchmarkKako je organizovana tehnička podrška? Generalno, pregledajući vaš sajt stekli smo utisak da je dosta uloženo kako bi procesi informisanja, prijave, plaćanja, nadogradnje paketa i odgovora na pitanja bili što više automatizovani.

Dario Ristić, SezamPro Hosting: Tehnička podrška hostinga je vrlo specifična jer ne može da je radi samo operater koji se javlja na telefon, već ljudi sa mnogo većim znanjima. Suština je kako da pomognete čoveku, a da mu ne napravite sajt. Ljudski resursi su tu vrlo bitni i vrlo su uposleni s obzirom na profil prosečnog korisnika u Srbiji. Live chat smo imali ranije, ali smo shvatili da ga koristi mlađi uzrast i ljudi koji su dokoni. Mejl i tiket se kao sredstva komunikacije slabo koriste. Naše iskustvo je da korisnici, ipak, najviše vole telefon. Ali smo se zaista potrudili da sajt bude maksimalno profesionalan i što sveobuhvatniji.


BenchmarkNe možemo da ne postavimo pitanje zašto se čini da je jeftinije rentirati server napolju?

Dario Ristić, SezamPro Hosting: Da bi se napravila kvalitetna server ponuda treba da se stekne više uslova. Serveri su vrlo delikatni i osetljivi u odnosu na shared hosting koji vi kontrolišete od početka do kraja, dok server kontrolišete samo negde na kraju, a početak je klijent, vendor kompanija, te je zato to težak biznis. Dalje, cenu diktiraju vendori i dok oni sa nama ne krenu u zajedničku akciju mi servere ne možemo ponuditi po nižim cenama. Tu se postavlja i pitanje biznis aspekta – trošenje resursa na sopstveni  server. Ono što je centralni problem jeste i monopol – bez bar dva dobavljača interneta vi se ne možete ozbiljno baviti server side-om. 

Ono što je svakako naš core biznis jeste shared hosting. Kada se tu postave stvari na svoje noge, tek onda se otvara sledeća ciljna grupa, a to su sajtovi sa nešto ozbiljnijiim saobraćajem. Za njih smo kao rešenju pribegli virtuelizaciji, i to je nešto što se u zadnje vreme prodaje zaista mnogo. Virtuelni server je korisniku mnogo pristupačniji nego server.
 


BenchmarkPo prodajnim rezultatima, šta se pokazalo kao najatraktivnije za fizička, a šta za pravna lica? I koju biste uslugu izdvojili kao zanimljivu, a da ona još nije prepoznata od strane tržišta?

Dario Ristić, SezamPro Hosting: Upravo serveri kao vrlo zanimljiva usluga, možda malo skupa imajući u vidu našu socio-ekonomsku situaciju. Zato smo mi tu da saslušamo potrebe klijenta i ponudimo fleksibilno rešenje. Stvar koja se najviše prodaje kod privatnih korisnika jeste mikro paket, to je mali, jeftin paket sa gigabajtom prostora, desetak mejl adresa, i to mnogi uzimaju. Ova kriza je naterala mnoge da sa biznis paketa pređu na mikro i mi to nismo pokušali da sprečimo. Firme najviše kupuju biznis paket, pokušali smo da u njemu napravimo paket kome ne može da se odoli. Skromno košta, hostovan je na vrlo dobrom serveru, vrlo ozbiljno urađen security, vrlo fleksibilan, redundanti mejlovi …


BenchmarkPomenuli ste security…

Dario Ristić, SezamPro Hosting: Svi sajtovi su izloženi napadima. Mi kada smo pravili naš data centar mnogo smo novca uložili u security. Mada, najiskrenije, ne postoji siguran sajt niti siguran server. Nema toga što može da vas zaštiti od zla drugih ljudi. Mnogo zavisi od toga kakav vi zapravo servis nudite, jer zašto bi neko napao server na kome se nalazi 500 mikro paketa čiji su sadržaji hobiji, porodica itd. Napadaju se serveri na kojima se nalazi neka vrsta iritantnog contenta poput političkog. Nije server bušan, klijent je bušan. Ozbiljan security u kome se sve mora preduprediti je svakako onaj koji se tiče elektronskog plaćanja.


BenchmarkZa kraj, šta biste istakli kao prednosti Sezamovog hostinga u odnosu na konkurenciju?

Dario Ristić, SezamPro Hosting: Sezamov hosting je fleksibilan, to je njegova najveća prednost. Kao što je uostalom i ceo brend Sezama. Nećete naći provajdera gde ćete prilikom poručivanja izabrati Windows platformu, pa kad krenete da postavljate sajt i vidite da to ne ide, neko će vam reći da to nije Windows već Linux, pa će vam to besplatno prebaciti na neku drugu platformu da sve radi. Ono po čemu smo prepoznati jeste customer relationship – zaista se trudimo da uspostavimo bliski i krajnje ljudski odnos sa klijentima. Na primer, ako vam istekne internet u petak, vi možete da nazovete korisnički centar, kažete da niste u mogućnosti u tom trenutku da odete do prodajnog mesta, ali da vam hitno treba internet, i operater će ga na vašu reč produžiti, a vi čak i ako u ponedeljak otkažete uslugu, niko vas neće juriti da to platite. U vreme kapitalizma naći kompaniju sa takvim stavom je teško.  Sezam hosting će, takođe, za mesec dana biti prvi potpuno redundantan data recovery  i disaster recovery servis. To znači da ako jedan naš data centar eksplodira sa vašim podacima, automatski će upaliti drugi i vaši sajtovi će nastaviti da rade nesmetano.
 


Jako malo je provajdera na Balkanu koji su se ozbiljno pozabavili ovom tematikom. I još jedna stvar koju bih istakao jeste da imamo vrlo zaokruženu ponudu. Vi dolazite sa vašim sajtom kod nas i uzimate mikro paket kao osnovu neke hosting platforme. Kad porastete za godinu dana vi ćete preći na biznis paket jer vam nudi bolje resurse i veću količinu istih. Nakon toga kada prevaziđete uopšte shared hosting platformu mi ćemo vam automatski ponuditi VPS. Potpuno skalabilno možete da rastete. Takođe možete da donesete svoj server i po ceni od 130 evra mesečno dobićete 100-megabitni port, napajanje, data centar, klimatizovane uslove rada. Drugi ovom biznisu ne pristupaju na ovaj način. Sezam hosting je prva firma na Balkanu nastala ujedinjenjem jednog open-source provajdera baziranog na Linuxu što je bio e-Host i Sezama tradicionalno baziranog na Windowsu, gde se spojilo znanje i iskustvo. To su prve dve veb kompanije koje su se spojile u Srbiji, što je vrlo interesantno, da bi napravile bolju i kvalitetniju uslugu, isključivo hosting. SezamPro Hosting je profesionalan tim od 15 ljudi koji 24h radi samo hosting, i to je suština priče. Mi smo potpuno posvećeni samo hostingu. ADSL i druge usluge su odvojene od nas. Ostali prosto nisu firme specijalizovane za hosting. I gde ćete još naći rešenje kao što je instant sajt koje za 100 evra daje besplatan domen, besplatan hosting i aplikaciju da napraviš sajt sa 50 različitih template-a.

Komentar uredništva:

Iako izuzetno zadovoljni onim što smo čuli od predstavnika Sezam hostinga, ostalo je da na konkretnom primeru utvrdimo da li je vreme da se Benchmark vrati „kući“. Server Benchmarka se godinama potucao od nemila do nedraga, od provajdera do provajdera, prvo kao shared rešenje, pa zatim kao dedicated mašina smeštena u rack domaćih provajdera. Suočeni sa brojnim nepredviđenim situacijama, odlučili smo se da na kraju izaberemo realno najisplativiju varijantu – hosting u inostranstvu. Da li je vreme da se Benchmark server vrati tamo gde mu je mesto, da li je u međuvremenu situacija promenjena?

Nije! Priznaćemo, izuzetno smo ostali iznenađeni ovim podatkom… da bi ste smestili sopstveni server (koji nikako nije mala investicija u hardver) u neki od rack-ova domaćeg provajdera, trebalo bi da izdvojite oko 130 evra u dinarskoj protivvrednosti mesečno! Za 50 procenata te sume, kod stranog provajdera koji se nalazi na backbone-u, dobićete isto to, ali i kompletan HP ProLiant server sa Intel Xeon procesorom, 4GB memorije, parom velikih SATA diskova… Dakle, dobijate server gratis, iako je struja u Srbiji makar duplo jeftinija nego u Zapadnoj Evropi, iako je upstream saobraćaj za provajdera praktično besplatan (plaća se link, a odlazni saobraćaj je za provajdere praktično besplatan zbog ogromne nesrazmere dolaznog i odlaznog internet saobraćaja u Srbiji). Za one koji se ne plaše plaćanja preko interneta, zakup servera u inostranstvu i dalje ostaje daleko povoljnija opcija. Ostaje da se ponadamo da to neće još dugo biti slučaj.